
Montessori pedagogika
Montessori pedagogika je rozsiahla a svetovo uznávaná metodická sústava pedagogiky. Zahŕňa v
sebe nielen filozofiu rozvoja dieťaťa, ale hlavne konkrétne praktické
postupy s množstvom pomôcok. Montessori pedagogika vznikla na základe
pozorovania fyziologického vývoja ľudského mozgu v ranom veku.
Východiskom je ponúknuť deťom intelektuálne podnety správnou formou v
správnom čase (v konkrétnej senzitívnej fáze vývoja).
Maria Montessori sa narodila v Taliansku v roku 1870. Vyštudovala Lekársku fakultu na Univerzite v Ríme a stala sa jednou z prvých lekárok v Taliansku. Na začiatku kariéry pracovala najmä s mentálne postihnutými deťmi. Revolučnú víziu vzdelávania zameraného na "pozorovaní a nasledovaní záujmov dieťaťa" však čoskoro rozšírila a úspešne uplatnila aj medzi zdravými deťmi. Svoje inovatívne myšlienky postupne rozširovala v Montessori materských školách po celom svete. Dvakrát bola nominovaná na Nobelovu cenu mieru. Maria Montessori zomrela v Holandsku v roku 1952.
Podstatou
metódy Montessori je prispôsobovanie prostredia individuálnym potrebám
dieťaťa, čím sa mu umožňuje dosiahnutie jeho maximálneho potenciálu.
Montessori je slobodný priestor a miesto, kde každý zažije radosť z
toho, že niečo dokáže.
Montessori
pomôcky sú vyrobené hlavne z prírodných materiálov. Jednotlivé pomôcky sú konštruované tak, aby s nimi dieťa mohlo pracovať samostatne, aby mohlo samo dôjsť k výsledku a overiť si jeho
správnosť.
Zmysluplné
aktivity a hranie s pomôckami, ktorých základom je prehľadnosť, zrozumiteľnosť, jasné usporiadanie a prispôsobenie
sa potrebám detí, nenásilnou cestou rozvíjajú ich osobnosť, samostatnosť a tým aj zodpovednosť.
Montessori metóda nás veľmi oslovila, a preto aj u nás v Chalúpke budú mať deti k dispozícii okrem záhrady a lesa aj herňu, ktorá je vybavená kvalitnými pomôckami pre rozvoj detí. Každé dieťa u nás nájde to, čo ho momentálne zaujíma a v čom sa chce rozvíjať.