Na čom staviame?
Deťom sa snažíme poskytovať bezpečné a láskyplné prostredie. Vzťah detí a sprievodcov je založený na vzájomnej dôvere a rešpekte. Deti majú právo vyjadriť svoj názor a kedykoľvek požiadať o pomoc v situáciách, v ktorých si nevedia rady. Sprievodcovia sa snažia byť pre deti dobrými vzormi v každodenných situáciách a umožňujú deťom rozvíjať sa prirodzene a vlastným tempom. Dôverujeme deťom, ich schopnosti učiť sa, rozvoju ich kognitívneho a spoločenského vývoja viac ako mechanickému učeniu sa a mechanickému mysleniu. Snažíme sa rozvíjať schopnosť učiť sa tým, že deťom ukazujeme, že je tento proces príjemný. Budujeme sebadôveru, samostatnosť a spoluprácu. Veľká časť programu prebieha vo všetkých ročných obdobiach vonku v lese.
Pedagogická koncepcia
S ohľadom na vývojové potreby detí vychádzame z nasldujúcich princípov a smerov:
- Lesná pedagogika - V Chalúpke veríme, že príroda poskytuje deťom ideálne výchovno vzdelávacie prostredie, deti sa učia celostne (tj. všetkými rovinami vnímania), prirodzene rozvíjajú hrubú aj jemnú motoriku, majú možnosť vnímať rytmus zmien ročných období a prírodných javov. "Bezhračkové" prostredie podporuje tvorivosť detí a priamy kontakt s rastlinami a živočíchmi vedie deti k ich poznaniu a následnému rešpektovaniu.
- Prístup Rešpektovať a byť rešpektovaný - K deťom sa snažíme pristupovať ako k plnohodnotným bytostiam a komunikačným partnerom. Výchova detí založená na uplatňovaní moci a sily má negatívne dopady na sebaúctu, rozvoj osobnosti aj vzťahy v skupine. Pri komunikácií s deťmi sa snažíme používať popis situácie, pomenovanie emócií, vyvodzovanie prirodzených dôsledkov a ponúkať im možnosť voľby.
- Atmosféra dôvery - Snažíme sa vytvárať priestor s jasnými hranicami a pravidlami, priestor bezpečný vo všetkých významoch tohto slova, vnútri ktorého sa dieťa môže slobodne prejavovať, objavovať, učiť sa a hrať sa. Vďaka tomu môžu deti svojou prirodzenou túžbou spoznávať a objavovať prichádzať s námetmi k vlastnému rastu a poznaniu. Sprievodca vytvára svojou prítomnosťou, postojom a vedomým správaním priestor lásky, dôvery a pochopenia - chránený a podporovaný priestor, v ktorom sa deti môžu stať samy sebou. Pozoruje deti a reaguje na ich podnety a potreby - necháva sa viesť dieťaťom, pozoruje ho a prispôsobuje prostrediu. Je tak trochu alchymistom, človekom otvoreným, súcitným, trpezlivým a kľudným, s túžbou sa neustále učiť a rozvíjať. V Chalúpke sa snažíme nehodnotiť, neporovnávať, netrestať, nechváliť ani neopravovať.
"Věřím, že práce vzdělavatele spočívá především v ochraně sil a jejich směřování, tak aniž bychom je rušili v jejich expanzi, a přivedení člověka do kontaktu s duchem, který je v něm a který by měl působit skrze něj." M. Montessori, The Advanced Montessori Method.
- Montessori činnosti - Montessori prítup u detí rozvíja možnosť voľby a zodpovednosť za svoje jednanie, podporuje vnútornú motiváciu. Využíva prirodzeného záujmu dieťaťa, pomáha mu zafixovať si správne návyky a vytvárať si vlastný úsudok. Dieťa sa učí svoju prácu samostatne plánovať a riadiť.
- Voľná hra - Voľnú hru považujeme sa základnú podmienku rozvoja inteligencie a vnútornej motivácie dieťaťa. Dieťa pri voľnej hre skúma svoje okolie a bez rušivých zásahov plní úlohy, ktoré si samé zadalo, a preto je následne kompletne pohltené ich riešením. Hra samotná je teda súčasne metódou, prostriedkom, impulzom aj odmenou. Pri voľnej hre dieťa posúva samé seba ďalej vo vývoji. Priestor k voľnej hre vytvárame cielene - záhrada aj les deťom poskytujú dostatočne inšpirujúci terén, ktorý volá po skúmaní, rôznorodých úlohách a aktivitách. Deti majú príležitosť hrať sa s vodou, pôdou, kameňmi a ďalšími prírodnými materiálmi.